Verbindende feedback

Feedback geven is soms lastig, want je weet nooit wat voor reactie je terugkrijgt.  Als je denkt aan feedback denk je misschien aan opmerkingen die heel hard zijn binnengekomen.  In veranderingsprocessen is feedback een belangrijke tool om vorm te geven aan nieuw gedrag.  Als je als leider van de verandering mensen wil meekrijgen is op een verbindende manier feedback geven belangrijk.

Er zijn 4 stappen:

  • Het begint met feiten te benoemen in plaats van te oordelen: “ik zie dit, ik merk dit op, ik stel dit vast, ik lees dit,…”. Probeer deze feiten oordeelloos te benoemen. Het is prima om je bewust te zijn van je oordelen omdat ze inzicht geven in je behoeften.  Je blijft in verbinding als je mildheid vooropstelt in plaats van het strenge oordeel. Weet dat je iets misschien anders interpreteert dan wat iemand bedoelt.   
  • Als iemand iets doet dat niet volgens de verwachtingen is kan dit irritatie opwekken.  Dit gevoel benoemen is prima, want het geeft aan dat er een behoefte niet vervuld is. “Ik voel me hierbij…”
  • Een behoefte is gelinkt aan waarden zoals respect, erkenning,… Door je behoefte te benoemen ontstaat er ruimte voor meerdere oplossingen om de behoefte in te vullen.  Deze ruimte bieden werkt verbindend.
  • Tenslotte doe je een verzoek als je een concreet verzoek hebt die de behoefte kan invullen of een vraag voor de ander.  “Is het daarom mogelijk om…?” of “Hoe denk jij dat we dit kunnen aanpakken?” De eigenlijke oplossing is op zich niet van belang, maar wel het verbindende contact.  De valkuil is hier om eisen te stellen in plaats van een verzoek.  

Als leider van de verandering heb je telkens de keuze om heel direct, zakelijk te reageren op observaties die je doet of te kiezen voor een warme, menselijke en verbindende benadering. Het is een uitdaging om in de drukte van de dag de rust en mildheid op te brengen om telkens verbindend feedback te geven.  Het lijkt tijdrovend, maar het is net een investering in de relatie met de medewerkers. En de investering rendeert want de betrokken medewerkers komen vlugger tot de nodige veiligheid om door de verandering te gaan.  

Meer artikels

Verbindende Feedback - Artikel - Renespartners

Verandering en weerstand

Weerstand staat haaks op verbinding. Misschien herken je wel dat je als leidinggevenden...
Verbindende Feedback - Artikel - Renespartners

Emoties bij veranderingsprocessen

Alexander Groth schrijft in z’n boek “Leidinggeven aan verandering” over het belang van “change...
Verbindende Feedback - Artikel - Renespartners

Hoe reageert ons brein op verandering?

Werk in onze moderne tijden is enorm veranderd, het menselijk brein echter niet.  Ons brein is...
Verbindende Feedback - Artikel - Renespartners

Wat is perfectionisme?

Bij perfectionisme denk je wellicht aan iemand die heel goed zijn werk doet, aan iemand die veel...
Verbindende Feedback - Artikel - Renespartners

Hoe kunnen we perfectionisme herkennen?

Je legt de lat heel hoog , voor jezelf en voor anderen.  Je bent nooit 100% tevreden en...

De menselijke kant van veranderen

© Renespartners 2022 | Privacy & Disclaimer | With    by Plenso

Wij maken gebruik van cookies

De website van Renespartners maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Door het verder gebruiken van deze website, gaat u hier expliciet mee akkoord.

Ik snap het! Meer informatie